Cum trebuie să conduci noaptea, ca să nu fii un pericol ambulant pe șosea
Atunci când conduci noaptea, condițiile de drum se schimbă radical și trebuie să fii mult mai vigilent decât în timpul zilei, Ține cont de aceste sfaturi, ca să conduci în siguranță.
Multe dintre aceste trucuri sunt reguli de bază pe care ar fi trebuit să le înveți în școala de șoferi. Totuși, mulți le ignoră și sfârșesc fie la spital, fie la cimitir. Mai rău e că pot lua și pe alții cu ei.
Menține o distanță adecvată față de vehiculul din față
E o regulă care trebuie respectată tot timpul, dar noaptea și pe vreme cu vizibilitate redusă, e cu atât mai important să ții cont de ea. Chiar dacă tu crezi că ai o vedere de vultur, în realitate, este foarte limitată în timpul nopții, mai ales când obiectele din jur sunt puternic întunecate din cauza luminilor puternice care vin din sens opus.
Și, nu uita că luminile mașinii tale îl pot afecta pe cel din față dacă te apropii prea mult de el. Nici ție nu îți place când ți se întâmplă, așa că nu face și tu altora, dacă nu vrei să-l depășești.
Nu privi direct spre luminile mașinilor care vin din sens opus
Pe întuneric, luminile puternice distrag atenția și concentrarea. De aceea, luminile de la bord ar trebui să fie mai slabe, suficient de vizibile cât să vezi înscrisurile, dar nu prea stridente, ca să-ți distragă atenția de la drum.
Cea mai bună metodă de a combate efectul puternic al luminilor mașinilor din spate este să-ți ajustezi oglinda retrovizoare în modul nocturn. Dacă te uiți cu atenție, sub oglindă, este un buton sau o clapă care schimbă înclinarea ei ca să reducă efectul de orbire.
Curăță oglinzile…toate
Nu trebuie neapărat să ai noroi, zăpadă sau gheață pe oglinzile laterale ca să te deranjeze noaptea. O oglindă cu amprente de grăsime, de exemplu, are tendința să creeze un efect de flare care distorsionează lumina care se reflectă.
Prin urmare, asigură-te că degresezi periodic toate oglinzile.
Reglează și curăță farurile înainte de a conduce noaptea
Uneori, nici mașinile noi nu au farurile reglate, dar nu trebuie decât să consulți manualul tehnic. Dacă farurile necesită un reglaj mai complex sau prezintă unele defecțiuni, trebuie să mergi la service.
De asemenea, fii atent la gradul de transparență al panoului protector al farurilor. Când conduci noaptea, un far mătuit reduce lumina și, implicit, vizibilitatea. Din fericire, tot în service le poți face un polish adecvat.
Când ești obosit, trage pe dreapta
Ia exemplul tiriștilor care, în timpul călătoriilor lungi, transnaționale sau transcontinentale, fac mai multe pauze. Dacă ai condus mult și apar primele semne de oboseală, nu le ignora. Adormirea la volan este una dintre cele mai întâlnite cauze ale accidentelor.
Evită să conduci noaptea pe drumurile care au doar două benzi
Dacă ai posibilitatea să alegi, evită să mergi noaptea pe șosele care au doar două benzi. Sunt cele mai stresante drumuri, îți restrâng foarte mult numărul de manevre pe care le poți face ca să eviți pericole, iar depășirile sunt extrem de periculoase.
Folosește proiectoarele de ceață chiar și atunci când nu e ceață
Evident, nu în oraș. Dar, pe autostradă, este indicat să aprinzi și proiectoarele de ceață (dacă mașina ta are așa ceva), chiar dacă nu este ceață, fum sau ploaie.
Luminile de ceață sunt mai stridente și sunt mai vizibile de la mare depărtare. În completare cu farurile obișnuite, îți asigură și ție o bună vizibilitate și ești și tu vizibil de departe. Dar, asigură-te că nu-i orbești pe cei din față.
Fii atent la animale
Când traversezi zone împădurite și nu numai, mai slăbește pedala de accelerație. Nu e bine să circuli cu viteză când traversezi zone unde pot apărea de nicăieri animale sălbatice (sau chiar domestice). Un animal care îți taie calea, n-o să se dea la o parte, chiar dacă are timp să o facă.
Luminile puternice îl fac să încremenească de frică, devine imobil și îl lovești în plin. Chiar dacă nu-ți pasă de acel animal sau crezi că e o oportunitate să guști și tu niște carne de iepure sau căprioară, s-ar putea să-ți strici rău mașina…sau mai rău.
Și, dacă-l vezi încremenit, încearcă să frânezi în linie dreaptă, nu face jaloane. Riști să te răstorni, indiferent ce mașină ai.
Nu-ți încărca bordul cu tot felul de lumini și gadgeturi luminoase
Sunt mașini la care poți ajusta luminozitatea controalelor pe timp nocturn, ca să nu-ți distragă atenția de la drum. Dacă folosești GPS-ul de pe telefon când conduci noaptea, redu luminozitatea la minimum.
Folosește GPS-ul pe drumuri necunoscute noaptea
Noaptea, când vizibilitatea e foarte limitată și nici nu cunoști împrejurimile, e mai bine să te folosești de GPS ca să fii sigur că nu ieși de pe drumul corect. Dacă folosești Waze, beneficiezi și de avertismente de radar sau pericole.
Noaptea, trebuie să conduci cu viteză redusă
Este regula rutieră de aur atunci când conduci noaptea. Nu contează că ești singur pe șosea, că știi foarte bine drumul sau că te bazezi pe mașină. Întotdeauna există pericolul de a apărea un obstacol pe care nu-l mai poți evita din cauza vitezei.